Genesis, de schepping van een Braziliaanse fotograaf

Aantal keer bekeken:120

Met enige regelmaat vragen we ons af: “Komt dit ooit nog wel goed?” De vraag overvalt ons bijvoorbeeld als we Braziliaanse meisjes interviewen over hun leven als prostituee. De Braziliaanse oorlogsfotograaf Sebastião Salgado, kent dat gevoel als geen ander. Sterker nog: hij ging er bijna aan onderdoor en besloot zijn lens radicaal anders te richten. Niet langer de verwoesting werd zijn focus maar de schepping. Het resultaat van zijn Genesis is te zien in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Brazilië – Ik herinner me nog al die keren dat we een reportage maakten over gedwongen verkrachtingen in India of over straatjongeren in Sarajevo. Of dat we liedjes zongen met al die kinderen in een vluchtelingenkamp in Irak. En dat ik dan ’s avonds in bed lag en dacht: “Hoe moet dit ooit goed komen? Wat doen wij mensen elkaar aan?”

Gelukkig, wisselen wij onze reportages af met mooie en fijne verhalen. Maar wat als je oorlogscorrespondent bent? Voor de Braziliaanse fotograaf Salgado vielen eind jaren negentig een aantal dingen samen: een depressie na alle ellende die hij als oorlogsfotograaf in Afrika had gezien en het verzoek van zijn ouders om vanuit Frankrijk terug naar Brazilië te keren om de boerderij over te nemen.

Genesis

Maar die boerderij was niet meer de plek uit zijn jeugd. Weg waren de kristalheldere riviertjes, de oerbossen. En met hen de dieren. Samen met zijn vrouw besluit hij de boerderij en omgeving van nieuw leven te voorzien: ze planten bomen aan, honderden inheemse soorten. De bodem werd verbeterd want de planten kwamen terug en daarmee de dieren.

Het leek een bijbelse schepping. Toen het ecosysteem herstelde, dacht Salgado na over zijn werk als fotograaf. Moest hij niet zijn camera op de schepping van de aarde richten in plaats van op de verwoesting? Zo ontstond het project Genesis waarbij de Braziliaan 8 jaar lang over de aarde trok om inheemse volkeren en wilde dieren te fotograferen.

Sebastião Salgado

Uitgangspunt van Genesis was de aarde zoals hij er uitzag bij zijn schepping. Volgens de Sebastião Salgado is nog bijna de helft van onze wereldbol ongerept. Hij trok door Ethiopië op ezels, over de Galapagos op handen en knieën want dieren fotograferen vergt een andere aanpak dan mensen. Meer dan 40 landen deed hij aan voor deze Magnus Opus.

Het Nederlands Fotomuseum Rotterdam heeft de primeur en mag als eerste de meer dan 200 zwart-wit beelden, samengesteld en uitgezocht door zijn vrouw, laten zien.

Tekst: Anneke de Bundel – Beeld: Sebastião Salgado, Amazonas images

De tentoonstelling Genesis praktisch:

Meer Human interest reportages? Lees ook:

Share at:

Anderen lazen ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *